به گزارش شهرآرانیوز، ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ظهر روز دوم خردادماه در آبادان، فرو ریخت. بر اثر این حادثه تاکنون ۲۸ نفر جانباختهاند و تعدادی نیز مصدوم شده اند.
ساعت: ۰۰:۳۰؛ استاندار خوزستان گفت: مقصران حادثه ساختمان متروپل آبادان به اشد مجازات خواهند رسید.
صادق خلیلیان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دلیل تخلف در اعطای مجوز برای ساخت ساختمان متروپل و عدم رعایت ضوابط فنی با همکاری رئیس دادگستری خوزستان و دادستان، سه شهردار آبادان و شهردار منطقه یک، تعدادی از کارکنان شهرداری، ناظر و سازنده پروژه که در این تخلف دست داشتند، دستگیر شدند.
وی با بیان اینکه مقصران این حادثه به اشد مجازات خواهند رسید، افزود: در ساعات اولیه در محل حادثه حضور یافتیم و نیروهای متخصص حاضر در محل حادثه از سراسر استان خوزستان و برخی نقاط کشور وارد صحنه شدند.
استاندار خوزستان عنوان کرد: با توجه به ناپایداری پایههای ساختمان متروپل کار آواربرداری با دقت بالا انجام میشود، زیرا بخشی از سازه فرو ریخته و بخش دیگر آن به شدت آسیب دیده است.
وی خاطرنشان کرد: بیشتر مجروحان این حادثه به صورت سرپایی درمان شدهاند.
ساعت ۰۳:۴۳؛ وزیر کشور از افزایش تعداد جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان به ۲۸ نفر خبر داد.
احمد وحیدی در حاشیه بازدید از مخل حادثه متروپل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در هیچ حادثهای در کشور این میزان ماشینآلات متنوع و متعدد مهیا نشده است. تقریبا تمام تجهیزات لازم شامل انواع جرثقیلها، بیل مکانیکی، برش پلاسمایی، کاتر و... به منظور آواربرداری به محل اعزام شده است و بیش از این تعداد، مکان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان گنجایش حضور ماشینآلات را ندارد.
وی افزود: اکنون گروههای آتشنشانی و امدادی در حال جستوجو و شناسایی جانباختگان در محل حادثه هستند.
وزیر کشور گفت: در حال حاضر دو پیکر دیگر از جانباختگان حادثه متروپل از زیر آوار خارج شد که برای تشخیص هویت به دانشگاه علوم پزشکی آبادان انتقال یافتند و براین اساس تعداد جانباختگان حادثه متروپل به ۲۸ نفر افزایش یافت.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: علی رغم تذکر مهندسان ناظر و دستور آنها برای توقف ساخت پروژه متروپل، شهرداری جلوی اجرای این پروژه را نگرفته و وزارت راه و شهرسازی نیز به عنوان ناظر عالی نقش خود را به درستی ایفا نکرده است.
محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به بررسی ابعاد حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان از سوی کمیسیون عمران در سفر به آبادان، بیان کرد: ساختمان متروپل به صورت مشارکتی بین بخش خصوصی و شهرداری آبادان در حال ساخت بوده است و از نظر بنده در وهله اول تعارض منافع مشهود است. شهرداری خود در ساخت این پروژه شریک بوده، اما از طرف دیگر وظیفه نظارتی را نیز بر عهده داشته است در صورتی که باید یک دستگاه نظارتی دیگر برای پروژههای مشارکتی در نظر گرفته شود.
وی در ادامه اظهار کرد: در ابتدای کار با وجود اینکه باید سازمان نظام مهندسی در بعد نظارت ورود پیدا میکرده، ولی به هر دلیلی یک شرکتی به عنوان مشاور، کار طراحی و نظارت را بر عهده میگیرد که با مداخله وزارت راه و شهرسازی نهایتا نظام مهندسی سه مهندس را به عنوان مهندسان ناظر مشخص میکند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: طراحی برای ساخت ۴ طبقه صورت گرفته بوده، ولی در حین اجرای پروژه طبقات بیشتری به ساختمان اضافه میشود بدون آنکه نقشه اولیه و محاسبات اولیه تغییری داشته باشد. مهندسان ناظر که از سوی نظام مهندسی تعیین شده بودند، در این زمینه تذکر داده و درخواست توقف کار را میدهند. اما چون منافع شهرداری در این پروژه بوده به این تذکرات توجهی نشده است. در این مرحله ناظرین اولیه انصراف داده و ناظرین دیگری تعیین میشوند. سوال اصلی این است که زمانی که مهندس ناظر درخواست توقف پروژه را میدهد، وظیفه شهرداری چیست؟
وی در ادامه تاکید کرد: مهندس ناظر گزارش داد و شهرداری کار را تعطیل نکرد. وزارت راه و شهرسازی وظیفه دارد که به عنوان ناظر عالی ورود کرده و جلوی اجرای پروژه را بگیرد. نظام مهندسی آبادان با فرماندار و دادستان وقت مکاتبهای داشته و این تخلف را گزارش داده، اما علی رغم اینکه شورای شهر، دادستان و فرماندار در جریان بودند اتفاقی رخ نداده است. تخلف به نحوی محرز بوده که حتی افراد عادی که ساختمان را میدیدند متوجه میشدند که در اینجا تخلف در حال انجام است.
رضایی افزود: مکاتبات زیادی صورت گرفته، اما بنظر بنده صرفا به خاطر رفع تکلیف بوده است. یک اراده جدی برای توقف پروژه وجود نداشته است. انتظار میرفت بعد از مکاتبه نظام مهندسی استان، دستگاه قضایی به این موضوع ورود میکرد. حتی وزارت راه و شهرسازی در جایگاه ناظر عالی باید جلوی اجرای پروژه را میگرفت. از نظر ما تخلفات شهرداری کاملا محرز است. شخص شهردار و مجموعه آن که وظیفه داشتند جلوی پروژه را بگیرند کاملا تخلف کردند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: در گزارشی که از سوی کمیسیون عمران مجلس برای قرائت در صحن مجلس و ارجاع به قوه قضاییه تهیه میشود از نظر ما شهرداری کاملا متخلف است. نظام مهندسی در سطح استان و در سطح کشور هم دچار کم کاریهایی بوده است. وزارت راه و شهرسازی نیز به عنوان ناظر عالی کار خود را به درستی انجام نداده است.
ساعت ۱۰:۰۳؛ معاون ایمنی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: پس از بررسی شرایط سازه متروپل و موقعیت حساس منطقه، در نهایت با نظر مهندسین و متخصصین حوزه انفجارات، انفجار درجا در متروپل منتفی شده است و با توجه به شرایط منطقه امکانپذیر نیست.
عباس معظمی در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین اقدامات برای امدادرسانی و آواربرداری در محل حادثه متروپل اظهار کرد: پس از حادثه ساختمان متروپل به دستور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، تیمی متشکل از ۱۲ نفر از بهترین اساتید مهندسی ساختمان و سازه و مهندسی انفجار در کشور تشکیل و به آبادان اعزام شدند.
وی افزود: در ابتدا کارگاهی تشکیل شد و تمام تجهیزات سبک و سنگین شامل لودر، بیل مکانیکی، کامیون و نیروهای متخصص با همکاری انجمن مهندسین شهرداری، ستاد بحران استانداری و هماهنگی با وزیر کشور به کار گیری شد.
معاون ایمنی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: جلسات متعدد کارشناسی برگزار و پس از بررسی شرایط سازه متروپل و موقعیت حساس منطقه، در نهایت با نظر مهندسین و متخصصین حوزه انفجارات، انفجار درجا در متروپل منتفی شده است و با توجه به شرایط منطقه امکانپذیر نیست.
وی عنوان کرد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با همکاری قرارگاه کربلا، ارتش و سپاه خوزستان در منطقه مستقر است و تخریب چند منزل مسکونی را برای ایجاد راه دسترسی بهتر ماشینآلات به ساختمان متروپل آغاز کرده است.
معظمی گفت: امید است با کار جهادی و دلسوزانه همکاران ما در سپاه خوزستان و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بتوانیم هر چه سریعتر پیکر مطهر جانباختگان را از زیر آوار خارج کنیم تا شاید خانوادههای داغدار و عزادار آبادان را بیشتر از این چشم انتظار نگذاریم.
وی افزود: ما تا آخرین لحظات در منطقه هستیم و بر حسب نیاز تجهیزات دیگری به این مجموعه اضافه میکنیم و طرحهای مختلف مهندسی را برای آواربرداری ارزیابی و بررسی میکنیم.
ساعت ۱۱:۱۰؛ فرماندار آبادان از ادامه جستوجو برای پیدا کردن پیکرهای جانباختگان احتمالی زیر آوار متروپل خبر داد.
احسان عباسپور در خصوص زمان اتمام عملیات آواربرداری ساختمان متروپل اظهارکرد: عملیات آواربرداری متوقف نشده است و همچنان ادامه دارد.
وی افزود: جستوجو برای پیدا کردن پیکرهای جانباختگان احتمالی زیر آوار ادامه دارد.
ساعت ۱۱:۲۰؛ نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: بر اساس بررسیهایی که تاکنون از سوی کمیسیون عمران صورت گرفته ساخت متروپل قبل از صدور پروانه کلید خورده و بعد از ساخت چندین طبقه سازمان نظام مهندسی به موضوع ورود کرده و چندین گروه ناظر تعیین و سپس تغییر میکنند.
اسماعیل حسین زهی با اشاره به سفر هیاتی از کمیسیون عمران مجلس به آبادان و بازدید میدانی از محل ریزش ساختان متروپل، بیان کرد: با توجه به ماموریتی که رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون عمران به منظور بررسی دقیق ابعاد ریزش ساختمان متروپل دادند، در روز پنجشنبه هیاتی از کمیسیون در محل حادثه حضور یافتند.
وی در ادامه با بیان اینکه وزیر کشور، استاندار و رئیس جمعیت هلال احمر و رئیس مدیریت بحران ما را در این سفر همراهی کردند، اظهار کرد: همه دستگاههای خدمات رسان در صحنه حاضر بودند و نیروهای مردمی نیز از نیروهای امدادی پشتیبانی میکردند تا عملیات امداد رسانی زودتر به نتیجه برسد.
این نماینده مجلس گفت: متروپل یک پروژه بزرگ بود و اولویت اول آواربرداری و نجات افرادی است که احتمال میرفت زنده باشند. جست و جوها در حال انجام بود و بیرون آوردن اجساد افرادی که زیرآوار مانده بودند نیز در حال دنبال شدن بود.
نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: یک سوم این پروژه ریزش کرده بود و دو سوم آن باقی مانده که احتمال ریزش آن وجود دارد. این موضوع در اولویت بود که عملیات آوار برداری به نحوی انجام شود که خدایی نکرده با ریزش بقیه سازه به افراد بیشتری صدمه وارد نشود.
این عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: جلسات متعددی با فرمانداری و نمایندگان وزارت کشور برگزار و بر این موضوع تاکید شد تا مردم به طور مستقیم در صحنه حادثه حضور نیابند و فقط از نیروهای امدادی پشتیبانی کنند.
وی در ادامه تاکید کرد: امکانات خوبی از سوی دستگاههای اجرایی در محل حادثه فراهم شده بود. دستگاههای اجرایی در محل حادثه مستقر بودند تا اگر نیاز شد حضور به موقع داشته باشند.
حسین زهی با بیان اینکه این یک پروژه مشارکتی با شهرداری آبادان بود، گفت: پروانههایی که برای ساخت متروپل صادر شده بود در جلسات مورد بررسی قرار گرفت. قبل از صدور پروانه، احداث بنا، آغاز شده بدون آنکه سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی در جریان باشند و بعد از آنکه چندین طبقه از ساختمان ساخته میشود، سازمان نظام مهندسی موضوع را پیگیری میکند سپس ناظرین مشخص میشود، اما ناظرین منتخب استعفا داده و یک گروه ناظر دیگر تعیین میشود.
این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه ایرادات مختلفی در ساخت این پروژه وجود داشت، گفت: کمیسیون عمران ابعاد این حادثه را با دقت بررسی خواهد کرد و ظرف دو هفته آینده گزارش نهایی در صحن مجلس قرائت خواهد شد. هر دستگاهی که در این زمینه تخلف داشته باید پاسخگو باشد و برخورد قاطع با آن صورت خواهد گرفت.
منبع: ایسنا